Det lønner sig at spise bønner

Lad bælgfrugter få en plads i din madlavning:

  • de er både sunde og meget billige
  • de er sprængfyldt med proteiner
  • de indeholder sunde fedtsyrer og kostfibre
  • de er et godt alternativ til kød

Hvad er bælgfrugter?

Bælgfrugter er de modne og tørrede frø af en række bælgplanters frugter.

De mest brugte friske bælgfrugter er grønne ærter og grønne bønner. 

De mest brugte tørrede bælgfrugter er linser, brune bønner, hvide bønner, sojabønner, kikærter mv.

Det særlige ved bælgplanter er, at de er den plantegruppe, hvis frø indeholder mest protein – helt op til 30 %.

3 gode grunde til at spise bælgfrugter

  1. Bælgfrugter hører under kategorien ”frugt og grønt” og har et højt indhold af vitaminer, mineraler og kostfibre
  2. Bælgfrugter har et højt protein-indhold
  3. Bælgfrugter er gode for økonomien

Der er 1 grundregel, når du spiser bælgfrugter

HUSK at sætte bælgfrugter i blød. Tørrede bønner og kikærter har det tilfælles, at de skal sættes i blød natten over, inden de koges. 

Tørrede bønner indeholder de naturlige giftstoffer, som hedder lektiner.

Hvis ikke du tilbereder tørrede bønner rigtigt, inden du serverer dem, er der risiko for, at de giver lektinforgiftning med ondt i maven og opkast.

Lektiner bliver effektivt ødelagt ved kogning. Derfor skal du altid sætte tørrede bønner i blød i mindst 10-12 timer i køleskab og bagefter koge dem i frisk vand i mindst en halv time, inden de er klar til at blive serveret. De fleste bønner skal koge 30-45 minutter. Se den præcise kogetid på emballagen. 

Husk desuden at Iblødsætningsvand samt kogevand altid skal smides ud pga. giftstoffer.