Mental sundhed

  •  

Stress, jag, manglende overblik...

Er du stresset eller deprimeret, eller har du angst?

Vi lever i et samfund med mange krav fra familie, job og fritid. Mange løber stærkt for at få det hele til at hænge sammen.

Kortvarig stress kan gavne os, fordi det giver et lille kick og ekstra koncentration i hverdagen til at få klaret vores opgaver. Når vi slapper af, daler vores stressniveau igen.
Men stiger krav og opgaver os over hovedet i længere perioder – i uger eller måneder - kan vi ende i vedvarende, negativ stress og måske en depression.

Det er vigtigt, at vi lærer at lytte til de signaler, som kroppen sender os, når den er på overarbejde.

Hvad kan du selv gøre?

Hvis du følger disse råd, er du med til at mindske risikoen for at få stress eller en depression:

  • Få en stabil søvnrytme med mindst 7 timers søvn hver nat
  • Spis sund og nærende kost uden for meget fedt og sukker
  • Dyrk regelmæssig motion
  • Få frisk luft hver dag
  • Hav lidt tid kun for dig selv hver dag
  • Slap af i samvær med andre og få nogle gode snakke
  • Skab struktur i hverdagen
  • Bed om hjælp til uoverskuelige opgaver
  • Skab balance mellem arbejdsopgaver og evner

Kilde: Sundhedsstyrelsen og Stressforeningen

Vores tilbud til dig

Center for Sundhedsfremme har mental sundhed indarbejdet i flere af vores tilbud. Det betyder, at du kan få støtte til at håndtere stress, angst og depression og få redskaber til at styrke din mentale trivsel. 

 

Lær at tackle angst og depression
Start: løbende opstart

Et kursus for dig over 18 år, som har symptomer på angst og/eller depression. KURSUS IGEN TIL EFTERÅRET 2018.

Kræft-rehabilitering - temarække
Start: 25.01.2018

Vi arbejder med at forbedre din livskvalitet, så du oplever dig selv med flere handlemuligheder.

Lær at tackle angst og depression - for unge
Start: 01.03.2018

Et kursus for dig, der er mellem 15 og 25 år og oplever tegn på angst og/eller depression. Har du f.eks. tankemylder, uro, træt, bekymret?

Langvarig stress

Hvis du er på vej mod langvarig stress, har du formentlig problemer med at sove, selv om du føler dig træt og udkørt.
Du har hjertebanken, ondt i maven eller brystet, du har måske hovedpine og er svimmel, og måske har du ikke lyst til at spise eller har ekstra lyst til fede fødevarer og søde sager.

Langvarig stress kan føre til sygdomme som depression, hjertekarsygdomme og diabetes 2, hvis vi ikke stopper op og gør noget ved det store pres i vores liv.
For nogle hjælper det at skære ned på aktivitetsniveauet og arbejdsbyrderne.
Andre har gavn af at lægge afstressningsøvelser ind i hverdagen som meditation eller motion.
Nogle har brug for samtaler med en psykolog eller medicinering.